Proč si firmy najímají slavné osobnosti pro svou reklamu

Je faktem, že celebrity táhnou a často udávají trendy. Toho si samozřejmě všimly i nejrůznější firmy a snaží se toho využít. Koneckonců, proč by nejnovějším trendem neměl být právě jejich výrobek? A tak zaplatí známé osobě, aby se objevila v reklamně na jejich produkt, doufaje, že jim to zvedne prodej. Obvykle je takto taktika úspěšná.
 
Samozřejmě jsou zde rozdíly mezi českou a zahraniční produkcí. Zatímco v zahraničí výrobky prezentují převážně známí herci a herečky, u nás se jedná především o sportovní hvězdy. Hlavně tedy o ty, které za sebou mají nedávný úspěch na nějakých velkých závodech. Proč tomu tak je?
rozcestník mezi marketingem a strategií
 
Především Češi jsou více sportovními fanoušky než třeba Američané. Proto sportovní celebrita bude i více táhnout. Druhým důvodem je to, že skutečně známých českých herců tolik není, a pokud ano, většina lidí je zná spíše z jejich rolí než jménem. A pozvat sem herce či herečku ze zahraničí kvůli natočení reklamy je tak drahé, že se to nevyplatí. Výjimkou jsou samozřejmě zahraniční reklamy, které u nás byly pouze předabovány do českého jazyka.
 
Dalším faktorem je, že sportovci jsou jednoduše levnější než herci. Za roli v reklamě si řeknou podstatně méně. Proto se vyplatí najmout spíše je. Navíc jsou často i ochotnější k účinkování, jelikož sport, ani ten vrcholový, není zrovna levnou záležitostí, a každá koruna se hodí.
 
Otázkou ale je, zda máme těmto slavným lidem věřit. V první řadě jsou samozřejmě placeni za to, že budou na daný výrobek pět chválu. Jistě, můžeme říct, že pokud by danému produktu skutečně nevěřili, nepropagovali by ho. A to je v mnoha případech určitě pravda. Na druhou stranu se musíme ptát: mají tito lidé dostatečnou kvalifikaci na to, aby dokázali posoudit, zda je daná věc skutečně tak dobrá, jak nám tvrdí? Neměli bychom spíše popřát sluchu těm, kteří o dané problematice skutečně něco vědí?
graf s výnosy z reklam
 
Ovšem firmy si nenajímají pouze herce či sportovce. V dnešní době existuje i jiná sorta celebrit, známá hlavně mezi mladými lidmi. Jedná se o Youtubery. Zde se jedná o tzv. „placenou propagaci“ či „sponzoring“. Společnosti zaplatí těmto lidem, aby ve svém videu propagovali jejich produkt. Tento způsob je podstatně levnější než natočení reklamy, ovšem na druhou stranu nemá takový dosah. Přesto se, jak je vidět, vyplatí, především mezi mladými lidmi.
 
Jak je vidět, celebrity táhnou. Ale je to dobře? Čím se liší od kteréhokoliv jiného člověka, že na jejich názor dáme? Není lepší se zamyslet, a pokud si nejsme jistí, jít si pro radu k odborníkovi? U něj alespoň máme jistotu, že za vychválení tohoto produktu nedostal peníze.